Чи знаєте ви про “English Planet”? Ні, це не одна з мільярдів далеких і величезних планет. Мова йде про невелику установу, що не так давно з’явилась по вулиці Міській нашого міста. Тут як малюки, так і юні школяри в ігровій формі вивчають таку необхідну в теперішній час англійську мову. Затишок невеликому, але просторому приміщенню надає барвистий інтер’єр, в якому особливо виділяються забавні фігурки, власноруч створені засновником установи Лісняк Світланою Іванівною. Втім, давайте з нею особисто поговоримо.

—Розкажіть, будь ласка, Світлано Іванівно, свій шлях педагога. Як створювався Ваш гурток, які особливості Вашої методики?

— З 2001 року викладаю в школі англійську мову. Я працювала і в першій, і в третій школі. На даний момент працюю в санаторній школі-інтернат викладачем і вихователем. При цьому, там же проводжу гурток англійської мови “Heppy English”. З часом у мене з’явилась ідея створити свій власний гурток, що я і зробила в 2021 році. І ось, 1 березня 2021 року у мене вже було перше заняття. Так, що вже скоро буде рік, як функціонує «English Planet».

Що стосується викладання в гуртку і в школі, то за моєю методикою на уроці необхідно використовувати всі форми роботи: і лексику, і граматику, і читання, і аудіювання. Тобто, як проходить урок? Він повинен містити в собі і переклад речень, і відповіді на питання, і граматичні структури як в усній, так і письмовій формі.

Що найголовніше? Це повинен бути індивідуальний підхід до дитини. Це перше. По-друге, вагому роль грає ігрова методика. Вона стимулює дітей до вивчення не тільки англійської, а взагалі іноземних мов. Та й нашої мови також.

Групи у мене найрізноманітніші, від чотирьох років і по сьомий клас. Чому групи? Тому що, як показала практика, взаємодія в групах стимулює дітей до більш цікавого виду роботи. Це і інтрига, це і змагальний азарт «хто швидше». Адже соціум завжди дає інтерес до чогось нового. Багато хто говорить, що краще — виключно індивідуальна робота. Я б посперечалася з цим. Адже не завжди така робота приносить успіх. А все тому, що індивідуальний підхід треба знаходити навіть в заняттях в групах. Звичайно, всі діти різні: хтось орієнтується швидше, хтось — повільніше. Але знову ж таки, без індивідуального підходу результату ніколи не буде.

Не слід забувати й про комфортний стан учня на уроці. Я ось, наприклад, ніколи не ставлю себе вище за дитину. Спілкуюся з нею на одній мові, в одному статусному положенні.

На Ваш погляд, з якого віку краще навчати дитину іноземній мові?

— Змалечку. Якщо батьки хоча б трохи орієнтуються в англійській, німецькій або в іншій мові, якій вони хочуть навчити дитину, то потрібно починати з дитинства. Вводити в лексику, просто називаючи якісь предмети, показувати мультфільми, читати книги, слухати аудіокниги. А вже потім, з чотирьох років, серйозно віднестись саме до занять з англійської мови. Ось у мене, наприклад, є група, в яку діти ходять з чотирьох років. Так, вони відвідують гурток двічі на тиждень. Але, якщо є можливість і діти не дуже навантажені, то, як я вже говорила батькам, можна в перерві між моїх занять якось зайняти дітей англійською мовою: пісню послухати або ролик розвиваючий подивитись. Це не завадить.

Ви сказали, що навчаєте дітей віком від 4 років і по 7 клас. Чому вирішили займатися не з більш дорослими учнями? Адже їм необхідно буде здавати ДПА, ЗНО.

— Я вже думала про це. Втім, зараз поясню свій вибір. Ось ви говорите ДПА, ЗНО. Але ж для здачі ДПА потрібен певний запас знань. А якщо дитина приходить, як то кажуть, починати все з чистого аркуша, то за рік навчити її не реально. Є, звичайно, діти, які можуть максимально вивчити матеріал. Але це одиниці. Тому у мене за критерій і взятий сьомий клас: таким чином я даю дітям і собі час, щоб підготувати їх до ДПА. Звичайно, до мене звертаються ті, кому необхідно здавати ЗНО. Це дев’ятикласники, а також учні училища. Я вже і таку групу збираю.

Світлано Іванівно, це правда, що Ви збираєтесь відкрити інклюзію у своєму гуртку?

— Так, я зараз набираю групи інклюзивного навчання. Це зараз актуально. Таким дітям це дуже необхідно. Адже у нас як звикли? Інклюзія — отже дитина повинна займатися сама, бо так простіше працювати. Але ці діти теж потребують групової роботи. Їм теж хочеться соціуму, їм хочеться спілкування. Тому я і набираю інклюзивну групу.

Яку саме категорію дітей Ви набираєте? Адже Інклюзія — це поняття широкого значення.

— Поки що я набираю інклюзію загалом. А вже потім буду орієнтуватися по дітях, формувати окремі групи.

Світлано Іванівно, де Ви берете матеріал для своїх занять? Можливо, даєте перевагу певному автору?

— Ні, таких уподобань у мене немає. Перше , що мені допомогло, — це моя практика викладання. Та робота в школі з 2001 року — це мій найперший учитель. Друге, що мені цікаво і дуже актуально, — онлайн-курси, вебінари. Я їх проходжу і отримую сертифікати, які підтверджують, що я займаюся, реалізую себе.

Перед тим, як завершити бесіду, поділіться з читачами своїми планами на майбутнє.

— До мене просяться дорослі. Хочуть походити, повивчати англійську мову. Адже зараз, як Вам відомо, багато хто виїжджає за кордон, тому їм це просто необхідно. Тому, вже замислююсь над тим, щоб відкрити групу для дорослих. Якщо люди хочуть, то чому б і ні?

— Дякую за приділену увагу! Бажаю успіхів у розвитку вашої установи.

Сергій Круглов